det är ju detta med de små sakerna runt omkring en...

Under en lugn stund på jobbet idag hamnade jag att sitta och titta på mitt skrivbord, på de saker jag har där. Helt plötsligt konstaterade jag att "detta är precis det jag velat och VILL hålla på med just nu".
Jag blev så glad helt plötsligt när jag kom på att jag har det jag strävat efter i arbetet, ett eget kontor med egna saker som jag får göra (nästan) som jag vill med, jag har hand om mina egna patienter och ansvarar över mig själv. Det var en härlig känsla.
Sen blev jag ju glad över att min solros som jag tagit in har en stor knopp som snart vecklar ut sig till en härlig solros + mina små vänner som får mig att le på skrivbordet.

Jag har även en sten som jag fick av min klasskompis när vi tog examen som det står "Lycka" på, den brukar jag titta på när det är jobbigt och mycket att göra och tänka tillbaka på hur lycklig jag var när jag äntligen blev klar och såg fram emot att få börja jobba. Då går det lite lättare.

myshelg

igår lekte vi skogsmulle och var ute och plockade svamp. Vi testade lite nya ställen och hittade en hel del. Johan hittade verkligen "Herr Kantarell" som är lika stor som min hand!

Har även satt trattisar på torkning på matbordet. Vi har fortfarande en hel del svamp i frysen från förra hösten så nu blir att torka lite istället.

I dag har vi varit en sväng till IKEA. Vi valde att inte köpa det som vi egentligen skulle köpa, men kom hem med en hel del annat, så klart! Vi passade på att åka dit när det öppnade eftersom det är lönehelg och dåligt väder. I Sverige ska man tydligen göra av med alla sina pengar samma helg som man får lön...har aldrig förstått det. Själv handlar jag vilken helg som helst, eftersom jag ser till att pengarna räcker till nästa lön. Men, vi är ju olika.

Har återupptagit yogan och har precis avslutat ett skönt pass med Power Yoga. Härligt. Ska försöka att hålla detta nu och inte ha paus igen. Var ju väldigt ovig under detta pass, men ser redan fram emot nästa pass eftersom jag kommer att vara mycket vigare då!

åskmuller

Här mullrar det... och helg är det också!
Tillbaka på jobbet, och det var som att jag inte ens varit borta på semester, allt som vanligt, nästan. Sa hej då till en av våra jätteduktiga läkare idag som ska börja jobba på en annan vårdcentral efter många år på denna. Testa lite nytt helt enkelt. Lycka till!
Vi har fått en ny sköterska! Kul! Ser fram emot arbetsplaneringen för att få jobbet att flyta ännu bättre nu när vi är en mer!
Lugn helg ska det bli! Härligt! Dåligt väder har de lovat oss här i Grums, så dåligt samvete behöver man inte ha av att ligga i soffan!

semesterminnen att ha i vintermörkret

Sista semesterdagen, det regnar ute. Pysslar på här inne, läser bok och har det riktigt skönt! Har dock varit inne på jobbmailen ett par gånger både igår och idag för att vara lite förberedd. Ska faktiskt bli kul att gå till jobbet imorgon! :) Känns underbart att gilla sitt jobb och inte ha jobbångest efter en ledighet!
Mitt blåmärke på vä skinka håller på att försvinna, men är fortfarande mycket stort (som handflatan) och mångfärgat. Jag halkade när jag höll i båten ute på landet, föll och landade halvt i vattnet och med vä skinka mitt på en planka som låg på kant. Så, har ett vackert semesterminne på skinkan också, nu kan jag ju i alla fall sitta på den sidan, tog ett par dagar innan värken försvann...haha..klantigt. Men det var det värsta och kanske roligaste klumpedunset som skedde under ledigheten, annars har det bara varit glatt och härligt!
Mest bilder från stugan, så klart, det är ju verkligen sommar! Några bilder från Åbo också.

nästsista

Räknar nu ner till jobbet igen. Börjar i övermorgon, torsdag, vilket betyder att jag har en dag kvar av semestern, utom idag då. Blir att jobba bara två dagar och sedan är det helg, vilket blir en perfekt start efter ledigheten.

Vi kom tillbaka till Grums igår. Har spenderat tiden hemma med att försöka få liv i de få blommor som jag lämnade, eventuellt är det enda dödsfallet en liten Pelargon, så det gick ganska bra. Har även tvättat en massa kläder men tvättkorgen är fortsatt full, strukit skjorta åt Johan för han åkte till huvudstaden Sthlm idag för jobbet, strukit lakan och fyllt i min nya, fina kalender som kommit under tiden jag var på semester!
Under de senaste två timmarna har jag också gjort något som kräver en hel del uppladdning från min sida, frostat ur frysen!!! Det gick förvånansvärt smidigt och all mat, förutom det jag ville kasta, höll sig bra under tiden.

Nu blir det en liten vilostund, eftersom jag faktiskt har semester ;)

Bilder från semestern sätter jag in lite senare. Då blir det lite minnen som jag ska ta med mig när mörkret och kylan kommer.
Kan i alla fall konstatera att detta blev en riktigt bra semester! En dag kvar dock och den ska jag njuta av!

semestersnuvan

Åboresan blev verkligen lyckad. Det var den enda "resan" vi planerat under semestern eftersom vi båda vill vara på Åland under ledigheten. Vi satt och njöt av god mat och dryck på å-båtarna, umgicks med härliga människor och skrattade mycket! Kändes lite konstigt att sova på hotell när man tidigare alltid gått "hem" när man kommit fram till Åbo. Vi tog oss en promenad, via akademikvarteren och via vår gamla lägenhet. Det såg ut som tidigare men de höll på med att byta ut rören i huset så det var ju tur att vi inte bodde där längre :) Strippklubben hade tråkigt nog bytt namn, inte alls lika bra som det förra. Men det låg kvar på samma ställe nedanför vårt gamla lägenhetshus. Allt var som vi mindes det. Det var skönt att få besöka studiestaden utan att stressa över studierna, vi var turister istället! Fast, det har jag i för sig alltid känt mig som i och med finskan.

Kräftskivan var som vanligt, otroligt rolig! Vi blev allt som allt 22 st. Alla sov över och vi hade verkligen KUL! Ett härligt minne till att tänka på inför vinterns kalla och tråkiga dagar.

Blev dock förkyld och nu går jag och snörvlar som bara den. Vackra dagar har vi denna vecka. Ligger ute och solar, läser och har helt enkelt semester. Det blir ett dygn till på stugan för Johan och mig. Umgänge är inbokat resten av veckan med diverse trevliga typer, bl.a. kära syster som kommer hem.

åbo

Åbo är härligt! Nu ska vi checka ut från hotellet och åka ut med bussen för att vara med på kräftskiva med fina människor!!

på väg

Sitter på färjan på väg mot Åbo! Kul att besöka staden igen efter ett par år! Ser fram emot alla trevligheter, hotellvistelse, gå på stan, gå längs med ån, sitta på någon båt, träffa trevliga människor och vara på kräftskiva!

livet på en ö

Vi åkte ut till stugan i söndags. Kom hem igår.
Jag skulle kunna bo ute på en ö länge, ett avslappnat liv, ta dagen som den kommer m.m.

Jag har solat lite, lagt ut nät, fått reda ut näten med massa abborrar i (mums), ätit smörstekt abborrfilé, badat bastu, simmat och så vidare. Helt fantastiskt! Har smuts under naglarna, färg i ansiktet, en massa myggbett som fortfarande kliar, livet ute på landet minsann. Love it!

Nu väntar istället stadsliv, blir en helg i Åbo. Först lite strosande i stan och hotellvistelse, sedan kräftskiva utanför Åbo. Ska bli jättekul att träffa människor som jag inte sett på ca 3 år! Samt få bo två nätter på hotell, vilket jag också älskar, speciellt frukosten!

I dag är en skön mellandag med lite pyssel, sol och regn ute. Härligt med semäää!

Njuter

Igår, fastän det skulle ha varit riktigt roligt att fara ut eftersom jag aldrig är ute i svängarna längre, så hade jag ändå en helt ok myskväll med Snake. Katten och jag myste i soffan. Jag tittade på film, surfade runt för att få inspiration, gosade med katten och pysslade samtidigt. Allt blev lite på hälft men det var okej.

Började dagen med att lägga mig i solstolen. Underbart! Frukost ute.
Har varit ute hela dagen. I trädgården. Promenerat runt och bara njutit av att få trampa i gräset barfota!

Tyvärr blir det inga bilder för min mors MacBook vill inte ladda upp någon bild till bloggen. Den hemska badbollen dyker upp och det krävs att man tvångsavslutar allt. Jag tror orsaken till att man skaffar denna dator är för att man vill att allt ska vara komplicerat, det är sällan saker och ting är smidiga, eller så är det just min mors dator. Vet ej men jag har i alla fall inte fått ett sug att skaffa en likadan, nej tack. Så, inga bilder alltså. Får bli i ett senare skede om jag kommer på ett annat sätt att ladda upp eller är vid en annan dator.

Ikväll är det stor släktmiddag i stan, på restaurang. Vi ska fira mormor som fyllde 85 år 31/7. Vi blir 27 st. Kul!!

isolerad

Ja, har legat på soffan och pysslat lite för mig själv hela dagen, förutom en fika med moster och middag med mamma. Blev utan bil och fortsätter min isolering ute på landet. Övriga typer får umgås bäst de vill i stan men jag får umgås med katterna istället. Helt ok ändå, förutom att jag nog känner mig som en eremitkräfta eftersom det är fredag och tid för umgänge.

mulet

Så skönt med mulet. Lika skönt som sol. Ligger i dag inne på soffan och slappar istället för i solen.

Dag ett och två

Underbara dagar!
Igår när vi kom fram satte jag mig i en solstol hos svärisarna. Skönt! Johan som är en rastlös själ började hugga ved med yxa. Sedan hjälpte jag till att stapla all ved. Middag och avfärd mot Hammarland där vi pysslade lite under sena eftermiddan/kvällen, Johan fortsatte med kroppsarbete och hjälpte mamma med att trimma, så härligt att vara ute.

Idag har vi varit och tagit oss en titt och ett snack med ansvarig personal där vi tänker oss att ha vår bröllopsfest nästa sommar. Det känns helt rätt och kommer att bli den bästa festen!!!
En stros på stan med kaffe. Köpte en present till min kusin som nu blivit hela 18 år! Minns när jag var barnvakt och hade ett litet huvud som lutade sig mot min arm och jag hörde ett litet snusande, känns som bara något år sedan. Då var jag typ 10 år men jag minns dessa stunder för det var så mysigt!
Eftermiddagen har spenderats i Hammarland. Johan har huggit ved här också. Jag har pysslat med annat. Vi har grillat och besökt moster på lite kvällsfika!

I´m lovin it!

semääää

Har semester! Bilen är fullpackad, tidig uppstigning kl halv fyra och nu väntar vi på båten. Åland, here I come!!

emelieisaksson

det är de små tingen som gör livet värt att leva