julafton, juldag och filosofi











Det blev en fridfull julafton. En skön dag i stillhet för min del. Johan jobbade och jag väntade på att få ta fram den goda julmaten med bl.a. vår egna sill, ägghalvor, jansson, köttbullar mm. Det som vi lagat själva var faktiskt det godaste på bordet!! Jag väntade på att få öppna julklapparna förstås, har alltid tyckt om julklappar och kommer nog alltid att göra det. Det har ingen betydelse hur många eller vad de innehåller, det är själva öppnandet och att någon tänkt ut denna lilla eller stora sak ska ges till mig...ja, något ditåt. Efter maten var vi proppfulla i magen och trötta. Vi öppnade våra fina julklappar, såg på tv och sen vart det sängdags, eftersom vi båda skulle stiga upp tidigt....



04.00 steg jag upp idag, för att medverka i julottan i Grums Kyrka. Lyckades väcka mig själv och mina stämband så sången gick helt ok. Det var en ganska liten, tapper skara av människor i kyrkan kl 05. Mysigt var det ju förstås med alla tända ljus! Denna lilla juluppsättning fick jag av kantorn som tack för solosång. Det var ju snällt!

Sov några timmar på morgonen och kommer nu tillbaka från en skogspromenad. Jag började promenaden med en liten klump i magen och en lite orolig själ. Jag gick ner till vattnet och stod där, drog in den friska luften och lyssnade på vågorna som slog mot berget. Vandrade hemåt och kände lugn i själen igen. Tänk vad en promenad i skogen och vågornas brus kan göra med en människa!! Fantastiskt!

En fin juldag i lugnets tecken. Nu blir det lite rester, mums!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

emelieisaksson

det är de små tingen som gör livet värt att leva

RSS 2.0