förståelse

Torsdag och mulet - förstås. Men jag har fått mycket gjort idag. Duktigt. Ibland är det skönt att få saker ur vägen, spec. de tråkiga sakerna som att städa... tråkigt när man gör det men fint efteråt. Hinner inte med sånt imorron för till skillnad från de andra fredagarna som jag haft lediga så har jag lång dag med föreläsningar imorgon. Promenerat långt idag, har fortfarande träningsvärk i låren, rumpan och magen efter det hårda träningspasset i förrgår :)

Idag var jag på den intressantaste föreläsningen denna vecka! Det var en föreläsare från Danmark, Köpenhamn som föreläste om Tortyroffer/tortyröverlevare! Det var verkligen intressant. Mycket hemska saker om tortyr som jag verkligen inte kan eller vill skriva om här. Det som sades och visades var nästan som ett slag i magen - att människor kan behandla varandra så?! Det är ofattbart. Men det gav en viss förståelse gentemot flyktingar som kommer hit, de har varit utsatta för hemska saker. Sånt vi här i "trygga" Norden inte kan tänka oss och jag tror att många glömmer bort detta när de diskuterar om invandrare och hur vissa människor för sig. Men tänkt på vilken bakgrund de har, på varför de överhuvudtaget har blivit tvingade ut ur sitt eget hemland! Det väckte mycket tankar och känslor hos mig. För mer information om tortyr och hur Du kan vårda eller bemöta en människa som utsatts för tortyr finner du här hos RCT

Nu är det soffan och ett avsnitt av Sopranos som väntar tillsammans med mitt gull - senare kommer Niklas Mat som jag också tycker om att kika på, var inte så förtjust i honom när han började men nu tycker jag att det är ett bra program.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

emelieisaksson

det är de små tingen som gör livet värt att leva

RSS 2.0