intressant!

Psykiatri har intresserat mig länge. Men nu när man är på en psyk praktik blir det nästan ännu mer intressant. Jag tror det är det som man inte kan förstå som drar till sig ens nyfikenhet. Att sitta och prata med psykiskt sjuka personer leder till mängder av egna funderingar och frågor. Idag har jag diskuterat ganska mycket med mina handledare om det ena och det andra som jag funderat på. Jag blir att tänka på personernas bakgrunder, vad som har orsakat deras sjukdom, hur de lever med den och hur framtiden kan se ut m.m.m.m. Som sagt, frågorna är många och det är det som är så intressant!

Jag har även fått en ny syn på psykiatri, det är inte alls som många tror; att människorna är "galna" och farliga m.m. De flesta som är farliga är farliga mot sig själva, alltså skadar sig själva och de som har medicin och går regelbundet till samtal så kan fungera som vem som helst. Man kan sitta och prata med en person som är psykiskt sjuk men det känns som att man pratar med vilken människa som helst. En psykisk sjukdom är inget man kan påverka om man får den eller inte, det är som t.ex en hjärtsjukdom. Därför är det synd att de blir utanför i samhället och att många är rädda för psykiskt sjuka människor, får de bara rätt sorts hjälp så är de som vem som helst som lider av en sjukdom och måste klara av att leva med den på något sätt....



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

emelieisaksson

det är de små tingen som gör livet värt att leva

RSS 2.0